In deze uitgave staan de kunstenaars die betrokken waren bij de Nederlandsche Etsclub (1885-1896) centraal. Deze vereniging uit het einde van de negentiende eeuw is van groot belang geweest voor de ontwikkeling van de moderne grafiek in Nederland.
Voor het eerst wordt de geschiedenis en ontwikkelingen binnen de Nederlandsche Etsclub zeer uitgebreid beschreven in context met kunstontwikkelingen in ondermeer België, Frankrijk en Engeland.
Een van de drijvende krachten achter de Nederlandsche Etsclub was Willem Witsen. In Antwerpen maakte hij kennis met de Societé d’aquafortistes. In navolging wilde hij in Nederland ook de etskunst nieuw leven in blazen. In Nederland werd de etstechniek toegepast voor het reproduceren van schilderen. Dit druiste in tegen het 'l’art pour l’art' principe van de jonge Tachtigers.
Tussen 1885 en 1896 werden jaarlijks portefeuilles uitgegeven met werk van de leden. vaak gevolgd door tentoonstellingen waarbij ook aandacht besteed werd aan niet-leden, waaronder grote namen als Edgar Degas, Felicien Rops, Odilon Redon, Vincent van Gogh en anderen. Het werk uit deze portefeuilles zijn hier alle afgebeeld. Binnen de Etsclub waren ook vrouwen actief zoals Etta Fles, Wally Moes, Barbara van Houten en Suze Robertson.
Zwart op Wit geeft voor het eerst een compleet beeld van alle uitgegeven portefeuilles van de Nederlandsche Etsclub. Het boek verscheen gelijktijdig met de gelijknamige tentoonstelling in het Dordrechts Museum (2024 | 2025).
Zwart op Wit.
De 'peintre-graveurs' van de Nederlandsche Etsclub 1885-1896
Jaap Versteegh & Suzanne Veldink
2024 (24 x 28 cm), 160 blz., ruim 224 afb., gebonden
ISBN 978 90 8345 070 4
Prijs 29,95
Plaats direkt in mijn winkelwagen